Br. 13: Stretch

Dok nam bounce omogućava da plešemo, stretch nam omogućava da plešemo s nekime. Stretch je veza s partnerom, ono što leaderu omogućava da vodi, a followeru da prati.

Primijetit ćete da su partneri u plesu najviše u kontaktu rukama. Leader će dignuti ruku, povesti partnericu u okret, dati joj spin i slično, i može to često izgledati kao da on nju rukom navodi, da ju privlači, odguruje, no velika je greška pretpostaviti da se vodi rukama. Partneri vezu fizički ostvaruju preko šaka (dvije ili samo jedne), ali rijetko će tko zaključiti da se partnerica vodi šakom… ili dlanom i prstima. Kao što se ne vodi šakama, ne vodi se niti rukama. To ćete često čuti od instruktora: “Ne vodi se rukama, nego tijelom.” Šakama se ostvaruje kontakt. I šake su samo to – spoj.

Premisa je da su ruke sastavni dio tijela što uvjetno znači da se kreću zajedno s tijelom. Da, ruke zadržavaju određenu “autonomiju” i neke stvari rade – na svoju ruku 🙂 ali i dalje u službi državno-političkog centra plesačke moći – trupa.

Ruke su svojevrsni prenositelji informacije onoga što se događa s tijelom. Isto tako su i primatelji informacije. Ruke su, dakle, samo sredstvo komunikacije. Da bi mogle davati i primati signale, moraju cijelo vrijeme biti aktivne. To ne znači da ih nećete nikada opustiti, upravo suprotno, ali stalno moraju biti u stanju pripravnosti – dakle aktivno opuštene, ako se to može tako reći. Praktično, ne smiju biti niti previše opuštene/labave, niti prekrute.

Ako su prelabave, onda im je potrebno više vremena da bi podražaj prvo osjetile, a zatim i reagirale. K tome i taj podražaj mora biti jači (jer slabi podražaj labave ruke ne osjete), a i pokret koji partner uloži mora biti fizički dulji.

Krute ruke, vrlo slično labavim, suptilan podražaj neće niti osjetiti i potrebno je ekstra naprezanje partnera da bi uspio nešto odvesti. Također je prisutno i kašnjenje u reakciji. Usto, dobija se dojam da partnerica pruža otpor, oboje troše puno energije i snage, a to nijednoj strani nije ugodno, a i mogućnost ozljede je veća.

Ruke se moraju prilagođavati podražaju s druge strane kontakta šaka. Pojednostavljeno govoreći, ako vas partner pritisne, vi morate istom silom pritisnuti njega. Ako vas povuče, morate istom vlačnom silom uzvratiti. Cijeli taj proces između “tlaka” i “vlaka” naziva se stretchom.

Ovdje cijelo vrijeme govorim o rukama, no stretch ne proizlazi samo iz ruku tj. mišića nadlaktice i podlaktice. Stretch izvorno proizlazi iz trupa, nastaje u području abdomena i prolazi leđima, lopaticama, ramenima… ruke se samo nastavljaju na taj niz, ali su u centru pozornosti jer njima stretch prenosimo na partnera. Ruke su samo jedan od tekliča veze među partnerima na putu od težišta tijela plesača do težišta tijela partnera.

Kako do dobrog stretcha? Najjednostavnije je MOŽDA kvazimatematički objasniti.

Ruka poznaje dva rubna uvjeta:

  1. ruka se u laktu ne smije ispružiti do kraja
  2. lakat ne smije ići iza leđa

Stretch-01

Unutar ta dva limita, ruka bi se trebala ponašati kao feder. Odbijati na jednom kraju, privlačiti na drugom, a između ta dva kraja postepeno prelaziti iz jednog u drugo stanje – da nema naglog povlačenja, cukanja, natezanja, guranja. POSTEPENO. Kad se ruka ispruži do limita, maksimalno se nategne i krene povlačiti prema sebi. Prijelaz nije linearan – promjena stretcha je najveća kada se ruka približava jednom od dva rubna stanja, a najblaža je u sredini.

Stretch-02

Poanta stretcha je uzvratiti partneru istom mjerom. Koliko on daje stretcha/energije/snage/intenziteta vama, toliko mu vi vraćate. Morate se naći na pola puta. Što je manje intenziteta potrebno za vođenje/praćenje, to bolje.

Ono gdje se često griješi je to što se stretch osjeti u rukama pa onda se on i krene stvarati iz ruku. To obično dovodi do grčenja ili stvaranja napetosti samo u rukama – što onda nema svrhu jer ako se ruke učvrsnu, a tijelo ne, nastaje nesinkroniziranost između tijela i ruku, a rekli smo da bi tijelo i ruke trebali činiti jednu cjelinu – da su ruke u službi tijela. Stretch treba nastati iz centra tijela – probajte prvo stisnuti abdomen pa leđa, ramena, ruke, itd. Dakle, kako smo i rekli, ruke su samo karika u lancu.

Drugi put k dobrom stretchu može biti i iz vizure zaštite svoga tijela. Ako ćete paziti da vas nitko ne ozlijedi, ako nećete neopreznim grubim početnicima niti dopustiti da vas dovedu do bolnog istezanja ruke ili ramena, onda ćete ruku uvijek zaustaviti na jednom od dva gore opisana “ruba”. Na “rubu” ruku ćete učvrsnuti, stisnut ćete se, nećete dopustiti da vam “ispadne” rame, i krenut ćete za svojom rukom ma gdje to bilo. Isto tako cure mogu i u okretima paziti da im ne izleti rame i sve će biti okej.

Dakle, followerke, čuvajte svoje tijelo i dajte minimum koji se traži od vas i sve će biti super. Leaderi, isto to, vi dajte minimum koji je potreban da pokrenete partnericu.

Slikovito rečeno:

Shvatite si ruku kao snajperista koji leži u zasjedi čekajući da neprijateljski general prođe mostićem. Snajperist će možda morati ležati 5 ili 10 sati u zasjedi, možda i 15, da dočeka svoju priliku, da general prođe pred nišanom. Snajperist ne može cijelo vrijeme ležati napet… ležat će opušten, ali ipak toliko pripravan da u sekundi u kojoj ugleda generala na nišanu potegne okidač i eliminira neprijatelja jednim hicem. I to je bitno – jednim hicem – minimalizam i učinkovitost.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s